Over jou


Als je op deze pagina bent aanbeland, betekent dat waarschijnlijk dat je hulp zoekt, omdat je het even niet meer alleen aankan. Jij bent daarin zeker niet de enige. Helaas horen problemen bij het leven. Vaak kun je problemen met vrienden of familie bespreken en brengt je dat weer op het juiste pad. Maar soms is deze steun niet genoeg. De problemen zijn te groot voor je, ze nemen als het ware jouw leven over. Professionele hulp kan dan de oplossing bieden. 

Veel mensen vinden het moeilijk professionele hulp te aanvaarden. Er rust helaas nog steeds een taboe op psychische hulpverlening, ondanks het feit dat veel mensen eens in hun leven te maken krijgen met een psychische ziekte of levensontwrichtende problemen. Daarnaast heeft men misschien de gedachte dat de omgeving hier negatief over denkt of dat anderen denken dat je ‘gek’ bent. Dit blijkt nog steeds een hoge drempel te zijn en dat is jammer. Juist de stap naar de hulpverlening zetten is een actie die weldoordacht is en getuigt van inzicht en moed. Het is zeker niet gemakkelijk, want erkennen dat je een psychisch probleem hebt, ligt bij veel mensen gevoelig en het accepteren daarvan vergt tijd. Je hebt nu, door dit te lezen, in ieder geval de eerste stap al gezet en dat is voor velen de grootste!


Het is belangrijk dat je gemotiveerd aan een behandeling begint. De beste resultaten worden behaald als je je volledig wilt en kunt inzetten voor de behandeling. Je zult thuis ook aan de slag moeten. Dit geldt met name voor CGT en schematherapie (schrijfopdrachten en experimenten), dus daar zul je tijd voor moeten vrijmaken.

Wat kun je van een sessie verwachten?

Een therapiesessie duurt 50 minuten, een training 60 of 90 minuten. Ik zal je op voorhand vertellen hoeveel sessies je ongeveer nodig gaat hebben en wat we zullen gaan doen. Verder zal je, naast de sessies, werken met een werkboek en thuis opdrachten moeten uitvoeren. Ik maak gebruik maken van een whiteboard voor het verduidelijken van schema’s en gedachtegangen.

We gaan een veranderingsproces in gang zetten. Dit proces zal de nodige motivatie en discipline van je vragen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je jouw eigen therapeut gaat worden. In het werkboek staan veel adviezen die je na het beëindigen van de therapie opnieuw kan lezen, en die een hulp voor je kunnen zijn als het misschien even weer iets minder goed met je gaat. Ook de oefeningen kun je later nog regelmatig gebruiken als je weer even houvast kunt gebruiken. Niet elk probleem is oplosbaar, maar in dat geval kijken we naar de mogelijkheden om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.

Als je nog vragen hebt voordat je een afspraak wilt maken, zal ik die graag telefonisch of via e-mail beantwoorden.



Te veel


ik leef niet maar ik word geleefd

ik mag niet maar ik moet

ik wil zo graag maar ik kan niet meer

ik werk hard maar ik boet


ik wil iets leuks doen

maar er is geen ruimte voor

ik wil zien wat het leven me biedt

ik ben uitgeput want ik ga maar door

het is daardoor dat ik niet geniet


het moeten en geleefd worden

het is te veel voor mij

want ook de mooie dingen in het leven

die kunnen er niet meer bij



bron: veraschrijftpuur.wordpress.com



Schaamte


ik wring me in allerlei bochten

hopelijk vindt iedereen me aardig

zolang ik een goed voorbeeld ben

want ik voel mezelf minderwaardig


ik ben bang om gekwetst te worden

wanneer de échte ik naar boven komt

volop leven lukt me niet

ik verbloem steeds een diepe wond


de eisen die ik aan mezelf stel

hebben voor mijn geluk geen effect

want alleen tegenover de buitenwereld

…lijkt alles perfect




bron: veraschrijftpuur.wordpress.com